Психологічний інструментарій


ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО 
НАВЧАННЯ В ШКОЛІ

Методичний коментар
Психологічна готовність до школи – системна освіта, що включає інтелектуальну, емоційну і особову (соціальну) зрілість.
Про інтелектуальну зрілість свідчить рівень розвитку пізнавальних процесів, загальний кругозір дитини і словарний запас.
Емоційно-вольова зрілість розуміється як зменшення імпульсивних реакцій, достатня довільність поведінки і можливість тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання (потрібні довільна увага і пам'ять).
Особову зрілість характеризує наявність шкільної мотивації, сформована внутрішня позиція школяра і контекстний тип спілкування з дорослим (з врахуванням соціальної ролі вчителя).
При діагностиці психологічної готовності до школи необхідно чітко усвідомлювати її мету. Залежно від мети може бути 3 діагностичних програми.
1. Якщо мета діагностики – вирішити, чи приймати, наприклад, 6-річного дитини в школу або залишити на рік в дитсадку, то можна обмежитися визначенням початкового, функціонального, рівня шкільної зрілості. Для цієї мети використовуємо тест Керна-Йерасека.
2. Метою діагностики може бути раннє виявлення дітей, які потребують додаткової уваги вчителя. Це можуть бути діти з підвищеною імпульсивністю або з нерозвиненою дрібною моторикою. Тоді окрім функціональної готовності діагностуються рівень розвитку довільності і дрібної моторики. Для цього можна скористатися однією із запропонованих методик: «Графічний диктант», «Зразок і правило», «Будиночок».
3. Мета діагностики – відстежування індивідуального розвитку дитини. Ця діагностична програма включається тоді, коли психолог ставить за мету своєї роботи в школі збереження психологічного здоров'я дитини . Лише ця програма передбачає визначення психологічної готовності до школи в повному об'ємі, тобто діагностика всіх компонентів – інтелектуальних, вольових, мотиваційних.
Для того, щоб діагностика охоплювала всі сторони психіки дитини і при цьому не займала багато часу (тобто, аби мінімум був дійсно мінімумом), необхідно, аби методики були поліфункціональні, а діагностиці повинні підлягати наступні 5 показників психологічної готовності до школи:
1. Шкільна мотивація.
2. Рівень розвитку мислення.
3. Рівень розвитку мови.
4. Довільність поведінки і діяльності.
5. Рівень розвитку тонкої моторики.
Сама портативна і зручна методика для діагностики мотивації – це «Бесіда з дитиною» (по А. Л. Венгеру). Вона дозволяє, також, отримати інформацію про орієнтування дитини в навколишньому світі і елементарному запасі знань. Замість неї можливе вживання методики «Визначення мотивів навчання» (по М.Р. Гинзбургу) або методики «Бесіда про школу» (авт. Т.А. Нежнова). Остання методика дає уявлення про сформованість або не сформованість у дитини внутрішньої позиції школяра.
Рівень інтелектуального розвитку оцінюється, в першу чергу, по рівню розвитку мислення і мови. До моменту вступу до школи у дитини 6-7 років мають бути сформовані такі види мислення, як наочно-дієве і наочно-образне, складові основу успішного навчання в початковій школі. Окрім цього, з'являються елементи словесно-логічного мислення.
Для діагностики мислення пропонується декілька методик. Головна особливість – це їх взаємозамінюваність. Для діагностики наочно-образного і елементів логічного мислення використовується методика «Малюнок людини», а також методика «Вільна класифікація». Можна дати лише «Малюнок людини». Якщо дитина по яких-небудь причинах відмовляється малювати, то запропонуєте йому «Вільну класифікацію» і методику «Збирання розрізаних картинок».
Для діагностики мовного розвитку можуть бути запропоновані на вибір дві методики: «Зміна іменників по числу» або «Тест словника».
Особливо слід сказати про такий пізнавальний процес, як увага. При діагностиці психологічної готовності до школи немає необхідності окремо діагностувати увагу. У даному контексті увага розглядається як загальна характеристика діяльності дитини, як здатність зосередитися на виконуваній роботі і довільно спілкуватися з дорослим в процесі обстеження. Якщо за результатами спостереження важко зробити висновок про увагу дитини, то можна провести методику «Будиночок». Ця методика дає можливість, також, отримати уявлення про рівень довільної регуляції діяльності.
Довільність розуміється як уміння слухати і виконувати інструкції дорослого, здатність зрозуміти, прийняти і утримати завдання. Вона досить легкий діагностується методом спостереження за дитиною в процесі обстеження.
Для діагностики рівня розвитку тонкої моторики необов'язково використовувати спеціальні методики. Зазвичай моторика «прочитується» по малюнках людини і «Будиночка». Але якщо «Будиночок» дитині не пропонувався, а по малюнку важко визначити розвиненість тонкої моторики, то можливе проведення тесту «Намалюй коло» або «Копіювання фрази».
Таким чином, при діагностиці психологічної готовності до школи психолог за допомогою 4-5 методик може зібрати інформацію про основні показники психічного розвитку дитяти, важливі для вчення в школі.
Процедура обстеження:
Діагностику психологічної готовності до школи краще всього проводити при запису в 1 клас, в квітні-травні, аби до початку навчального року можна було підкоригувати недоліки розвитку.
Обстежувати дітей можна як індивідуально, так і в групах, але індивідуальна форма переважно: вона дає можливість застосовувати метод спостереження, завдяки якому психолог отримує інформацію про індивідуальні особливості дитини(тривожності, імпульсивності, повільності і ін.), про те, як дитина спілкується і співробітничає з дорослим, про розвиток довільності.
Обстеження повинне займати не більше 20-25 хвилин.

Діагностичний інструментарій

1.1 Бесіда з дитиною

  1. Як тебе звуть?
( Назва прізвища замість імені не помилка.)
  1. Скільки тобі років?
  2. Як звуть твоїх батьків?
(Назва зменшувального імені не помилка.)
  1. Як називається село, місто, де ти живеш?
  2. Яких домашніх тварин ти знаєш?
Яких диких тварин ти знаєш?
(Правильна відповідь, в якій названо не менше 2 домашніх і 2 диких тварин.)
  1. У яку пору року з'являється листя на деревах?
(Правильна відповідь: навесні, коли зима кінчиться.)
  1. Що залишається на землі після дощу?
(Правильна відповідь: калюжі, грязь, вода, сльота.)
  1. Чим відрізняється день від ночі?
(Правильна відповідь: вдень ясно, вдень сонце, вночі сплять.)
  1. Чи хочеш ти йти в школу?
(Ствердна відповідь.)
  1. Як ти думаєш, що хорошого і цікавого буде в школі?
(Правильна відповідь: заняття, здобуття знань, оцінки, уміння читати і так далі .
Не сформованість мотивації: ігри з хлопцями, в школі не треба спати і тому подібне)
  1. Як по-твоєму, краще вчитися: удома з мамою або в школі з вчителькою?

(Перевага шкільного навчання домашньому.)    
Ключ

Оцінка результатів

Відповідь на кожне питання оцінюється знаком «+» або «-». Правильна відповідь «+», неправильний «-».
Підсумковий рівень орієнтування в тому, що оточує, запасу знань визначається на основі підрахунку числа «плюсів» по питаннях 1-8:
високий - 7-8 «плюсів»
середній – 5-6 «плюсів»
низький – 4 і менш.
Підсумковий рівень сформованості позитивного відношення до школи визначається по питаннях 9-11:
високий – 3 «плюси»
середній – 2 «плюси»
низький – 1 або жодного.
Методика «Бесіда про школу»
Розроблена Т.А. Нежновою. Призначена для діагностики сформованості внутрішньої позиції школяра у дітей 6-7 років.
Експериментатор знайомиться з дитиною і запитує його, чи подобається йому в школі (для вихованців дитячого саду – чи хоче він йти в школу). Залежно від відповіді задається перше питання бесіди.
1. «Що тобі подобається (не подобається) в школі більш всього? Що для тебе найцікавіше, привабливіше, улюбленіше в школі?»
Далі експериментатор говорить: «Я розповідатиму тобі маленькі історії про тебе самого, але це будуть історії не про те, що з тобою вже було, а про те, що могло б статися, тому що траплялося з іншими. А ти мені говоритимеш, що б ти сказав або зробив, якби така історія сталася з тобою».
2. Уяви собі, що сьогодні увечері мама раптом скаже: «Дитино, адже ти у мене ще маленький, важко тобі ще в школу ходити. Якщо хочеш, я піду і попрошу, аби тебе з школи відпустили на місяць, на півроку, на рік. Хочеш?» Що ти відповіси мамі?
3. Уяви собі, що мама так і зробила (або не послухалася тебе і зробила по-своєму) – домовилася, і тебе відпустили з школи прямо із завтрашнього дня. Встав вранці, вмивався, поснідав, в школу йти не треба, роби, що хочеш. Що б ти став робити, чим би став займатися в той час, коли інші діти в школі?
3. Уяви собі, ти вийшов погуляти і зустрів хлопчика. Йому теж шість років, але він не ходить в школу (у дитячий сад). Він тебе запитує: «Що треба робити, аби добре підготуватися до першого класу?» Що ти порадиш? Що треба зробити, аби добре підготуватися до школи?
4. Уяви собі, що тобі запропонували вчитися так, щоб не ти ходив в школу, а, навпаки, до тебе приходила б щодня вчителька і учила б тебе одного всьому, чому вчаться в школі. Ти погодився б вчитися удома?
5. Уяви собі, що ваша вчителька несподівано поїхала у відрядження на цілий місяць. Приходить до вас в клас директор і говорить: «Ми можемо запросити до вас іншу вчительку на цей час, а можемо попросити ваших мам, аби кожна з них по одному дню побула у вас в класі замість вчительки». Що, по-твоєму, буде краще, аби прийшла інша вчителька або аби її замінювали мами?
6-7. Уяви собі, що є дві школи – школа А і школа Б.
6. У школі А розклад уроків в 1 класі такий: щодня бувають уроки письма, читання, математики, а уроки малювання, музики, фізкультури – не щодня. А в школі Б все навпаки: щодня буває фізкультура, музика, праця, малювання, а читання, письмо, математика рідко – по одному разу в тиждень. У якій школі ти хотів би вчитися?
7. У школі А від першокласника строго вимагають, аби він уважно слухав вчителя і робив все, що він говорить, не розмовляв на уроках, піднімав руку, якщо треба щось сказати або вийти. А в школі Б не роблять зауваження, якщо встанеш під час уроку, поговориш з сусідом, вийдеш з класу без попиту. У якій школі ти хотів би вчитися?
8. Уяви собі, що в якийсь день ти дуже старанно працював на всіх уроках, і вчителька сказала: «Сьогодні ти вчився дуже добре, просто чудово, я хочу якось особливо відзначити тебе за таке хороше навчання. Вибирай сам – дати тобі шоколадку, іграшку або відмітку в журнал поставити? Що б ти вибрав?»
Класифікація відповідей

Відповіді А

Відповіді Б

1
Уроки грамоти, рахунку – заняття, що за формою і змістом не мають аналогів в дошкільному житті дитини

Дошкільні види діяльності – уроки художньо-фізкультурно-трудового циклу, а також ігри, їда, гуляння і тому подібне

2
Незгода дитини на «відпустку»

Згода на «відпустку»

3
Учбові заняття, дії з самоосвіти

Дошкільні заняття: ігри, гуляння, малювання, господарські заняття

4
Змістовна сторона – освоєння навиків читання, рахунку, письма

Формальна сторона – придбання форми, портфеля і тому подібне

5
Незгода на навчання вдома

Згода на навчання вдома

6
Вибір вчителя

Вибір батьків

7
Вибір школи А

Вибір школи Б

8
Вибір школи А

Вибір школи Б

9
Вибір відмітки

Вибір іграшки або шоколадки

Перевага відповідей А свідчить про те, що внутрішня позиція дитини має змістовний характер. Перевага відповідей Б говорить про орієнтацію дитини на дошкільні види діяльності, на формальні сторони навчання.

 Діагностика рівня розвитку наочно-образного
і елементів логічного мислення
Малюнок людини

Дитині пропонують намалювати людину («чоловіка »). Якщо дитина говорить, що не вміє малювати, його треба підбадьорити, пояснити, що в цьому віці всі діти не дуже добре малюють, але все одно кожен малюнок по-своєму цікавий. При наполегливій відмові можна запитати: «Що є у людини?» - і після відповіді, наприклад, «голова» - запропонувати: «Так намалюй голову». Потім запитати: «Що ще є у людини?» і запропонувати намалювати наступну названу частину тіла і так далі в кінці обов'язково потрібно запитати: «Ти намалював все, що потрібне?»

Ключ
Оцінка результатів
При оцінці малюнка людини враховується:
  • наявність основних частин: голови, очей, рота, носа, тулуба, рук, ніг;
  • наявність другорядних деталей: пальців, шиї, волосся або шапки, взуття, одягу;
  • спосіб зображення рук і ніг: однією рисою (низький) або двома рисами, так що видно товщину кінцівок (високий).
Малюнок високого рівня - якщо є всі сім основних частин і не менше трьох другорядних деталей, руки і ноги мають товщину.
Малюнок низького рівня - якщо змальовано п'ять або менше основних частин (незалежно від наявності додаткових деталей і від способу зображення рук і ніг).
У проміжних випадках - середнього рівня.

Методика «Вільна класифікація»
Дитині пред'являють 16 карток із зображенням людей, речей, тварин і рослин і просять його самостійно розкласти їх по групах. Підстава для класифікації не задається, дитина повинне вибрати її сама. При добірці експериментального матеріалу необхідно виходити з того, що запропоновані дитині картки не повинні мати інших підстав для класифікації, окрім вказаних вище.
Інструкція: «Спробуй розкласти ці картки 4 групам (купкам) так, щоб кожну групу (купку) можна було назвати одним словом».
Якщо дитина випробовує скруту або не справляється із завданням, йому надають допомогу: не пояснюючи словами, розкладають перед ним перші 4 картки по одній з кожної групи і пропонують так само розкласти всі інші. Якщо така підказка не навела дитину на думку про те, якою має бути підстава для класифікації, необхідно назвати цю підставу і знову запропонувати дитині розкласти картки по вже вказаних групах.
Ключ
Оцінка виконання:
Невиконання завдання після всіх видів допомоги - 0 балів
Виконання після словесної вказівки підстав для класифікації - 1 бал
Виконання після показу перших 4 карток без словесного пояснення - 2 бали
Виконання по основній інструкції - 3 бали

Оцінка в 3 бали свідчить про хороший розвиток логічного мислення, 1-2 бали - середній рівень розвитку, 0 балів - показник того, що розвиток логічного мислення не відповідає рівню, необхідному для успішного навчання в школі.
Тест словника (по Ю.З. Гильбуху) для 6-7 років

Тест є набором з 10 слів, які дитина повинна визначити (відповісти на питання: «Що це таке?») На підставі отриманих відповідей судять про словниковий розвиток дитини. Тест застосовується індивідуально. При масовому обстеженні дітей набори слів рекомендується чергувати.
Набори слів російського варіанту:
1. Велосипед, гвоздь, лист, зонтик, мех, герой, качаться, соединять, кусать, острый.
2. Самолет, молоток, книга, плащ, перо, друг, прыгать, разделять, бить, тупой.
3. Автомобиль, веник, блокнот, сапоги, чешуя, трус, бежать, связывать, щипать, колючий.
4. Автобус, лопата, альбом, шляпа, пух, ябеда, крутиться, решать, чесать, мягкий.
5. Мотоцикл, щетка, тетрадь, ботинки, кожа, враг, спотыкаться, собирать, гладить, шероховатый.
Набори слів українського варіанту:
1. Велосипед, цвях, аркуш, парасолька, хутро, герой, качатися, з’єднувати, кусати, гострий.
2. Літак, молоток, книжка, плащ, пір’я, друг, плигати, розділяти, бити, тупий.
3. Автомобіль, віник, блокнот, чоботи, луска, боягуз , бігти, зв’язувати, щипати, колючий.
4. Автобус, лопата, альбом, капелюх, пух, ябеда, вертітися, розв’язувати, чесати, м’який.
5. Мотоцикл, щітка, зошит, черевики, шкура, ворог, спотикатися, збирати, погладжувати, шершавий.
Інструкція дитині: Уяви собі, що ти зустрівся з іноземцем, людиною з іншої країни, яка погано розуміє російську (український) мову. І ось він попросив тебе пояснити, що означає слово «велосипед». Як ти відповіси?
Якщо дитина не може дати словесну відповідь, то йому пропонують намалювати предмет або показати значення цього слова за допомогою жестів або рухів.

Ключ

Оцінка результатів:
Оцінкою є сума балів, виставлених за кожне з десяти слів.
Шкала оцінок:
0 балів – відсутність розуміння слів: дитина заявляє, що не знає значення слова або неправильно пояснює вміст, наприклад: «Хутро – його кладуть в подушку і сплять на ній».
1 бал – розуміє значення слова, але своє розуміння може виразити лише за допомогою малювання, практичних дій або жестів.
1,5 балу – дитина словесно описує предмет, наприклад, «Велосипед: на ньому катаються, у нього буває два колеса, а буває і більше – два великих і одне маленьке». Або «Це, аби на нім кататися». «Парасолька аби ховатися від дощу».
2 балу – дитина дає визначення, яке наближається до наукового (тобто таке, в якому міститься вказівка на рід і окремі видові ознаки, наприклад: «Лист – це папір, на якому можна написати про себе і послати в конверті поштою»).

Таким чином, максимальна можлива оцінка по даному тесту складає 2х10=20 балів.
Вікові групи

Рівень словникового розвитку
(сума набраних балів)

Низький

Середній

Високий

Шестирічки

6,5
7 – 12

12,5
Семирічки

11,5
12 – 15

15,5


ДІАГНОСТИКА РІВНЯ І ВМІСТУ ШКІЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ
УЧНІВ 1-Х КЛАСІВ


 Методика «Неіснуюча тварина»
Дана методика належить до поліінформативних проектних методик. У даному контексті пропонується використовувати інформацію, що міститься в малюнках першокласників, для дослідження їх актуального психічного стану і самооцінки. Це істотно полегшить процедуру обробки, оскільки дозволить обмежитися критерійним аналізом (з точки зору наявності-відсутності певних ознак або їх сукупності).
Для проведення необхідний простий олівець середньої твердості, негостро вигострений (ручкою або фломастером малювати не можна), аркуш білого паперу стандартного розміру, орієнтований вертикально по відношенню до дитини. Перед малюванням дається наступна інструкція: «Придумай і намалюй неіснуючу тварину і назви його неіснуючим ім'ям». Далі можна уточнити, що небажано брати тварину з мультфільму, оскільки вона вже кимось придумана; вимерлі тварини також не личать.
По ходу малювання або відразу ж після нього дитині бажано поставити наступні питання: де живе твоя тварина? Що вона їсть? Чи є у нього вороги? Друзі? Якщо є, то хто вони? Він один на світі або їх таких багато? Чи є у нього мама і папа?
Ключ
При аналізі результатів рекомендується використовувати наступні критерії оцінки дитячих малюнків:
Показники стану тривожності
Розташування малюнка в лівій нижній частині аркуша; маленькі малюнки, розташовані в лівому верхньому кутку; лінії, що коливаються, уриваються, з острівцями, несполучені кути; різко продавлені лінії, видимі із зворотного боку аркуша; наявність штрихування усередині контуру фігури і її деталей.
Показники психологічного захисту
Агресивні форми захисту: Шип, виступи, голки, гострі кути. Побоювання і підозрілість: щити, заслони, подвоєння ліній. Тривожні форми захисту: затемнення, забруднення ліній контуру.
Спрямованість захисту визначається відповідно її просторовому розташуванню. Верхній контур – проти старших за віком, таких, що мають реальну можливість зробити примус. Нижній контур – захист проти кепкувань нижче стоячих, молодших, однолітків. Бічні контури – недиференційована боязкість, готовність до постійного самозахисту.
Показники астенізованості, низької енергетики, депресивності
Слабка павутиноподібна лінія, переважний напрям ліній зверху вниз, дрібні малюнки, малий об'єм деталей фігури, заповнення контуру.
Показники агресивності
Міра агресивності виражається кількістю, розташуванням і характером гострих кутів. Прямі символи агресії: кігті, дзьоби, зуби.
Показники низької самооцінки
Розташування малюнка ближче до нижньої частини аркуша (чим ближче до нижнього краю, тим більше виражено).
При інтерпретації виявлених показників переважно орієнтуватися не на прояв одиничних символів, а на їх поєднання, що більш інформативно. При обробці даних фіксується кількість ознак того або іншого симптому в малюнку. Ці результати заносяться в протокол обстеження. Загальний принцип оцінки такий: якщо виявлена більше половини ознак по певному параметру – це свідчить про можливу дезадаптацію (МДА), якщо виявлені всі ознаки – це говорить про дезадаптацію (ДА).

Тест «Намалюй людину»

Методика направлена на визначення рівня психічного розвитку дітей 3,5-7 років. Окрім цього додатково можуть бути виявлені як патологічні процеси, так і творчі можливості обстежуваних дітей. Тест може використовуватися як при індивідуальному обстеженні, так і в груповому варіанті (не більше 12 чіл.).
Процедура проведення
Тест проводиться в доброзичливій атмосфері, як частина гри. Кожній дитині необхідно дати стандартний аркуш паперу і олівець. Пропонується намалювати людину, чоловіка: «Мені б хотілося, аби кожен з вас на аркуші паперу намалював людину, чоловіка. Намалюйте його так, як ви краще всього умієте. Малюйте стільки часу, скільки вам потрібно. Прагніть малювати як можна акуратніше».
В процесі роботи протоколюється:
  • прийняття завдання;
  • процедура малювання (послідовність деталей, акуратність в роботі, загальна рухова активність);
  • латеральність тримання олівця (право- або ліворукість);
  • повернення аркуша паперу;
  • словесні коментарі дитини;
  • загальний час роботи.
Ключ
Оцінка результатів роботи
Оцінка малюнка проводиться по 37 пунктам: 17 змістовним, які пов'язані з характеристикою деталей, і 20 формальним, які стосуються пропорцій частин тіла.
Кожне положення оцінюється одним балом. Оцінка тесту кількісна (по сумі набраних балів) і якісна.
Змістовна частина
1.Вуха – мають бути ясно помітні, довільного способу зображення. Мають бути приєднані до голови, а не намальовані біля неї.
2. Очі – можуть бути довільної форми, з різними деталями (брови, вії, зіниця) і без них.
3. Тулуб – може мати яке завгодно двовимірне зображення. Якщо з тулубом сполучена голова, то має бути намальована лінія, що відділяє голову від тулуба. Малювання «головонога» не оцінюється.
4. Шия – будь-яке ясне двовимірне зображення її як розрізнення голови і тулуба.
5. Рот – ясний спосіб зображення. Рот має бути намальований горизонтально або у вигляді кола, може бути двовимірним і одновимірним.
6. Ніс – має бути ясно помітний. Може бути будь-яким за формою зображення: у вигляді крапки, двовимірним, одновимірним.
7. Деталі очей – брови і вії. Може бути будь-який спосіб зображення. Позитивний бал ставиться лише за наявності двох брів. Вії мають бути змальовані як ряд ліній, що виходять з контурів очей. Оцінюється позитивно при промальовуванні лише на обох очах.
8. Деталі очей – зіниця. Бруднення усередині ока, закрашення його оцінюється негативно. Мають бути ясно позначені крапки або кружок в обох очах, якщо обоє ока видно на малюнку. Якщо на малюнку видно лише один око, оцінювання виробляється по наявності зіниці в нім.
9. Волосся – може бути довільний спосіб зображення, досить кривулею на темряві голови.
10. Волосся – спосіб зображення має бути краще, ніж в п.9. Голова не повинна просвічувати, не повинно бути видно її контуру.
11. Рука – довільний спосіб малювання. Якщо малюнок зроблений анфас, має бути намальовані обидві руки – двовимірні або одновимірні. Якщо в профіль і другої руки не видно, але її можна передбачити, то оцінювання виробляється позитивне.
12. Пальці – довільний спосіб зображення. Мають бути намальовані на обох руках, кількість не важлива. Малювання рукавички оцінюється позитивно.
13. Пальці – правильна кількість на обох руках або лише на одній, якщо іншої руки на малюнку не видно. Якщо намальовано обидві руки, а одна частково закрита – оцінювання виробляється по видимій.
14. Ступні або черевики – на обох ногах (якщо на малюнку видно обоє ноги). Позитивно оцінюється і двовимірна, і одновимірна ступня, позначена рисою.
15. Одяг І – будь-яке ясне зображення наявності одягу. Закрашений тулуб оцінюється позитивно. Ряд гудзиків або капелюх (хай вона навіть вище за голову) оцінюється як наявність одягу. Зображення лише пупка оцінюється негативно.
16. Одяг ІІ – мають бути змальована дві частини одягу – верхня і нижня. Одяг має бути непрозорим. Головний убір має бути на голові, а не над головою. Одні гудзики оцінюються негативно.
17. Одяг ІІІ – повністю одягнена людина, тіло його не просвічує, що служить показником збільшеного рівня розумового розвитку дитяти. Зорово змальовані частини одягу – рукави, штани, черевики. Якщо в п.16 дитя отримало (-), то в п.17 оцінювання не виробляється.
Формальна частина
18. Пропорції голови – вимір виробляється з врахуванням волосся; голова має бути менше половини тулуба і більше 1/10 тулуба.
19. Анфас і профіль фігури – зображення всіх частин тіла на малюнку людини має бути погодженим, тобто представленим відповідно анфас або в профіль. Непогодження оцінюється негативно. Зображення кінцівок може бути одновимірним.
20. Ніс двовимірний – рівна лінія, круг, трикутник, риска оцінюються негативно.
21. Пропорції очей – горизонтальний розмір очей має бути більше, ніж вертикальний. Пропорції повинні зберігатися в обох очах, за винятком профілю, де інше око не намальоване – там оцінювання виробляється по змальованому.
22. Приєднання рук – вони можуть бути приєднані в будь-якому місці тулуба, шиї або до місця з'єднання голови і тулуба. Приєднання рук до голови або ніг оцінюється негативно.
23.Приєднання рук – вони мають бути приєднані в правильному місці – у верхній третині тулуба, в крапці, яку можна назвати плечем. Правильне приєднання лише однієї руки, приєднання рук посередині тулуба оцінюється негативно.
24. Руки – не мають бути підняті вгору або розведені в сторони. Кожна рука повинна утворювати з тулубом кут менше 90 градусів.
25. Плечі – мають бути добре позначені. Овальні, кулясті, квадратні фігури оцінюються негативно.
26. Руки двовимірні –дві руки має бути намальована двовимірними, довжина має бути більше ширини.
27. Пропорції рук – дві руки має бути приблизно однакової довжини з тулубом (вимір здійснюється від місця приєднання руки до тулуба). Руки можуть бути одновимірними.
28. Симетрія рук –дві руки має бути однакової довжини і ширини. Одновимірні зображення автоматично оцінюються негативно.
29. Ліктьовий згин – ясно помітний згин посередині руки. Для позитивного оцінювання досить зображення лише одній зігнутої руки.
30. Пальці двовимірні – довжина має бути більше ширини. Якщо видно лише одна рука – оцінювання виробляється по ній. Всі видимі пальці повинні задовольняти критерію.
31. Тулуб – довжина має бути більше ширини, вимір виробляється в місці найбільшої довжини і ширини. Якщо два параметра однакові – оцінка (-). Трикутний тулуб оцінюється негативно. Довжина тулуба повинна виразно перевершувати ширину.
32. Приєднання ніг до тулуба – оцінка позитивна, якщо приєднано дві ноги. Приєднання ніг до голови оцінюється негативно.
33. Ноги двовимірні – дві ноги має бути намальована двовимірними, довжина більше ширини. Ступня може бути змальована довільно.
34. Пропорції ніг – довжина обох ніг не має бути менше довжини тулуба і не повинна перевищувати більш ніж в 2 рази довжину тулуба. Ширина ніг має бути менше ширини тулуба. Зображення може бути одновимірним.
35. Симетрія ніг – дві ноги має бути приблизно однакової довжини і ширини. Одновимірне зображення автоматично оцінюється негативно.
36. Пропорції ступень – ступня має бути двовимірною, довжина більше ширини. Ступня не може бути дуже довгою, максимум 1/2 ноги. Критерію повинні відповідати дві ноги. Одновимірна ступня автоматично оцінюється негативно.
37. Ступня розділена – має бути зорове відділення каблука або п'яти з підошвою. Оцінюватися повинні обоє ступні.

Кожна відповідність пункту шкали оцінюється одним балом.
Ключ
Інтерпретація результатів тесту
За результатами тесту випробовувані отримують три оцінки: загальний бал, змістовну оцінку і формальну оцінку.
Високий загальний бал по даному тесту, як правило, мають зрілі, інтелектуально розвинені діти; акуратні, усидливі, спокійні, з високою мотивацією до малювання. Особливо це характерно для дівчаток. Високий бал також часто отримують глухі діти.
Низький загальний бал характерний для дітей з органічними порушеннями, а також з низьким рівнем інтелектуальних здібностей, з порушенням зору. Зазвичай в цієї групи дітей (з дефектами зору) оцінка по даному тесту нижча, ніж оцінка вербальних здібностей.
У дітей з пониженим загальним інтелектом вербальні здібності виражені гірше, а невербальні (наприклад, малювання) – краще.
Вища змістовна оцінка в порівнянні з формальною говорить про те, що у дітей можуть бути різного роду порушення нервової системи, може бути понижений інтелект, можуть бути зорові дефекти. Відмічено, що високий бал за змістовними пунктами характерний для глухих дітей.
Якщо формальна оцінка по тесту значно вище змістовною, значить, малюнки робилися або при низькій мотивації тих, що малюють, або дітьми-невротиками, або дітьми із затримкою психічного розвитку із-за педагогічної занедбаності.
Наголошується, що у дітей з поразками ЦНС і поразками зору ніколи не буває високої формальної оцінки
Таблиця для оцінки рівня розвитку хлопчиків 5-7 років по тесту «Намалюй людину». Шкала Векслера.
(Х=100; Q=15)
Вік
Рівень розвитку

Змістовна оцінка

Формальна оцінка

Загальний бал
5 років 7 міс.
5 років 11 міс.

1 низький

0 – 2

0 – 3

0 – 6

2 нижче середнього

3 – 5

4 – 6

7 – 11

3 середній

6 – 11

7 – 11

12 – 22

4 вище середнього

12 – 14

12 – 15

23 – 27

5 високий

15 – 17

16 – 20

28 – 37

6 років 0 міс.
6 років 6 міс.

1 низький

0 – 3

0 – 4

0 – 9

2 нижче середнього

4 – 6

5 – 7

10 – 14

3 середній

7 – 10

8 – 13

15 – 23

4 вище середнього

11 – 13

14 – 17

24 – 28

5 високий

14 – 17

18 – 20

29 – 37

6 років 7 міс.
6 років 11 міс.

1 низький

0 – 3

0 – 5

0 – 10

2 нижче середнього

4 – 6

6 – 8

11 – 15

3 середній

7 – 12

9 – 13

16 – 25

4 вище середнього

13 – 15

14 – 16

26 – 30

5 високий

16 – 17

17 – 20

31 – 37

7 років 0 міс.
7 років 11 міс.

1 низький

0 – 5

0 – 5

0 – 12

2 нижче середнього

6 – 8

6 – 8

13 – 17

3 середній

9 – 13

9 – 14

18 – 27

4 вище середнього

14 – 16

15 – 16

28 – 31

5 високий

17
17 – 20

32 – 37


Таблиця для оцінки рівня розвитку дівчаток 5-7 років по тесту «Намалюй людину». Шкала Векслера.
(Х=100; Q=15)
Вік
Рівень розвитку

Змістовна оцінка

Формальна оцінка

Загальний бал
5 років 7 міс.
5 років 11 міс.

1 низький

0 – 4

0 – 4

0 – 10

2 нижче середнього

5 – 6

5 – 7

11 – 14

3 середній

7 – 11

8 – 13

15 – 23

4 вище середнього

12 – 13

14 – 15

24 – 27

5 високий

14 – 17

16 – 20

28 – 37

6 років 0 міс.
6 років 6 міс.

1 низький

0 – 6

0 – 6

0 – 13

2 нижче середнього

7 – 8

7 – 9

14 – 18

3 середній

9 – 13

10 – 14

19 – 27

4 вище середнього

14 – 15

15 – 16

28 – 30

5 високий

16 – 17

17 – 20

31 – 37

6 років 7 міс.
6 років 11 міс.

1 низький

0 – 8

0 – 7

0 – 17

2 нижче середнього

9 – 10

8 – 10

18 – 21

3 середній

11 – 14

11 – 14

22 – 29

4 вище середнього

15 – 16

15 – 17

30 – 32

5 високий

17
18 – 20

33 – 37

7 років 0 міс.
7 років 11 міс.

1 низький

0 – 7

0 – 8

0 – 17

2 нижче середнього

8 – 9

9 – 10

18 – 21

3 середній

10 – 14

11 – 15

22 – 29

4 вище середнього

15 – 17

16 – 17

30 – 33

5 високий

-
18 – 20

34 – 37

Анкета для батьків першокласників (4)
Школа № ___________________ Клас _____________________
Просимо Вас відповісти на приведені нижче питання. Підкресліть той варіант відповіді, яка здається Вам найбільш відповідною для Вашої дитини.
Прізвище, ім'я дитини______________________________________________
1. Чи охоче йде дитина в в школу?
а) неохоче б) без особливого бажання в) охоче, з радістю
2. Чи сповна пристосувався до шкільного режиму? Чи приймає як належне новий розпорядок?
а) поки ні б) не зовсім в) в основному, так
3. Чи переживає свої учбові успіхи і невдачі?
а) швидше ні, чим так б) не цілком в) в основному, так
4. Чи часто дитина ділиться з Вами своїми шкільними враженнями?
а) ніколи б) інколи в) досить часто
5. Який переважаючий емоційний характер цих вражень?
а) в основному негативні враження
б) позитивних і негативних приблизно порівну
в) в основному позитивні враження
  1. Скільки часу в середньому витрачає дитина щодня на виконання домашніх завдань?
___________________________________(вкажіть конкретну цифру)
7. Чи має потребу дитина у Вашій допомозі при виконанні домашніх завдань?
а) досить часто б) інколи в) не потребує допомоги
8. Як дитина долає труднощі в роботі?
а) перед труднощами відразу пасує б) звертається за допомогою в) наполегливий в подоланні труднощів

9. Чи здатна дитина сама перевірити свою роботу, знайти і виправити помилки?
а) сам цього зробити не може б) інколи може в) як правило, може

10. Чи часто дитина скаржиться на товаришів по класу, ображається на них?
а) досить часто б) буває, але рідко в) такого практично не буває

11. Чи справляється дитина з учбовим навантаженням без перенапруження?
а) ні б) швидше ні, чим так в) швидше так, чим ні

Ключ

Обробка результатів
При обробці батьківських відповідей безпосередньо на бланку наголошуються відповіді а), дезадаптації, що свідчать про прояви (ДА).
Відповіді б) свідчать про можливу дезадаптацію (МДА).
Відповіді в) говорять об адаптованості дитини(А)
Схема-характеристика класу
(для оцінки вчителем)

Школа № ___________ Місяць, рік _____________
Клас ______________ Вчитель _______________


Що вчаться (Ф.І.)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Середній
бал

1
Андрєєв Сергій


















2
Волкова Катя



















....



















...



















....



















Питання до схеми-характеристики учнів класу

1. Чи охоче, з цікавістю дитина вчиться?
2. Чи досить відповідальний відноситься до навчання?
3. Чи переживає свої навчальні успіхи і невдачі?
4. Чи прагне до поліпшення своїх результатів?
5. Чи активний на уроках? Чи часто висловлює бажання висловитися, відповісти на питання?
6. Чи сповна дисциплінований учень?
7. Чи уміє організувати себе в роботі?
8. Чи досить при цьому уважний, цілеспрямований і наполегливий?
9. Чи відповідає працездатність дитини вимогам, що пред'являються школою?
10. Чи досить контактний, чи легко відгукується на виховні дії?
11. Чи добре складаються його стосунки з іншими дітьми в класі?
12. Чи можете ви спертися в роботі з дитям на допомогу його батьків?
13. Чи має потребу дитя в додатковій індивідуальній допомозі на уроках, при виконанні домашніх завдань?
14. Чи легко відгукується на допомогу?
15. Чи успішно пройшов процес адаптації дитини в школі?
16. Чи сповна задовільно засвоює дитя програмні знання, уміння і навики?

Інструкція: відповіді на питання в «схемі-характеристиці класу» позначати цифрами – в графі відповідного питання проти прізвища учня ставити «1», якщо можна стверджувати «безумовно, так»; ставити «2», якщо можна сказати «швидше так, чим немає»; цифру «3», якщо «швидше немає, чим так»; цифру «4», якщо «безумовно, немає». У тих випадках, коли відповісти важко, залиште графу незаповненою. Кожному учневі обчислюється середній бал.
Інтерпретація: діти, що набрали середній бал від 3,1 до 4, зазнають труднощі адаптації в школі.

Анкета
для визначення шкільної мотивації учнів початкових класів
(Розроблена Н.Г. Луськанової)

Інструкція: у кожному з питань вибери одну відповідь і обведи її кружком.

ОПИТУВАЛЬНИК
  1. Тобі подобається в школі або не дуже?
а) не дуже
б) подобається
в) не подобається
  1. Вранці, коли ти пробуджуєшся, ти завжди з радістю йдеш в школу або тобі часто хочеться залишитися удома?
а) частіше хочеться залишитися удома
б) буває по-різному
в) йду з радістю
  1. Якби вчитель сказав, що завтра в школу не обов'язково приходити всім учням, що бажають можна залишитися удома, ти пішов би в школу або залишився б удома?
а) не знаю
б) залишився б удома
в) пішов би в школу
  1. Тобі подобається, коли у вас відміняють які-небудь уроки?
а) не подобається
б) буває по-різному
в) подобається
  1. Ти хотів би, аби тобі не задавали домашніх завдань?
а) хотів би
б) не хотів би
в) не знаю
  1. Ти хотів би, аби в школі залишилися одні зміни?
а) не знаю
б) не хотів би
в) хотів би
  1. Ти часто розповідаєш про школу батькам?
а) часто
б) рідко
в) не розповідаю
  1. Ти хотів би, аби у тебе був менш суворий вчитель?
а) точно не знаю
б) хотів би
в) не хотів би
  1. У тебе в класі багато друзів?
а) мало
б) багато
в) немає друзів
  1. Тобі подобаються твої однокласники?
а) подобаються
б) не дуже
в) не подобаються
Ключ

Обробка і інтерпретація результатів: Питання анкети побудовані за закритим типом і передбачають вибір один з трьох варіантів відповідей. Для можливості диференціювання дітей по рівню шкільної мотивації розроблена система бальних оцінок:
  • відповідь дитяти, що свідчить про його позитивне відношення до школи і перевагу ним учбових ситуацій, оцінюється в 3 бали;
  • нейтральна відповідь (не знаю, буває по-різному і тому подібне) оцінюється в 1 бал;
  • відповідь, що дозволяє судити про негативне відношення дитини до тієї або іншої шкільної ситуації, оцінюється в 0 балів.

Підраховується загальна сума балів, набрана дитям.






Немає коментарів:

Дописати коментар